Coachwereld, neem je klant serieus !

Coachwereld, neem je klanten en hun ontwikkeling BLOEDserieus!

Mijn liefsten houden siësta. Ik luister heerlijke muziek. Vanuit mijn ligstoel in de tuin van ons hotel in Agios Germanos (Prespa, Griekenland). Al mijmerend geniet ik van de heerlijke namiddagzon op mijn lijf. De katten die aan mijn voeten om mijn aandacht vragen. Het leven is goed.

Mijn gedachten dwalen af – zoals dat gaat – naar mijn business. Eigenlijk naar de business in het algemeen. Naar de coachwereld in het bijzonder. Naar wat er gebeurt in de wereld van social media.

Nu moet je weten dat ik heel bewust kies wie ik wel en wie ik niet volg op social media.

Volgen of niet volgen?

Ik kies ervoor die mensen te volgen die mij inspireren. Mij doen schaterlachen. Prikkelen. Motiveren. Een rolmodel voor mij zijn.

De mensen waarmee ik achter de schermen in een poep en een scheet de meest geweldige conversaties opzet. Gewoon omdat het kan. Omdat we plezier hebben. Omdat zij iets hebben te delen met mij. Omdat ik iets te delen heb met hen. Omdat ik op mijn beurt ook dat rolmodel wil en kan zijn voor hen.

Ik kies er ook voor om mensen niet te volgen. Omdat, eerlijk is eerlijk, de enorme successtories van sommigen mij nietig kunnen doen voelen. Omdat ik te vaak word geconfronteerd met copy cats en het niet altijd makkelijk vind daar het compliment van in te zien. Maar ook omdat ik moeite heb met hoeveel poep er wordt verkocht.

Ja, dat. Omdat er poep wordt verkocht. Ook in de kindercoachwereld. En daar vind ik iets van.

Frustratie

En zo lag ik daar net in die heerlijke stoel in de zon – ben dus in de schaduw gekropen met mijn laptop om dit te kunnen tikkerdetikken – en voelde de frustratie in mij opkomen.

Want de coachwereld ligt regelmatig onder vuur. Er zouden te veel coaches zijn. Alle coaches worden gecoacht door coaches. Het gaat alleen maar om geld. En het zijn allemaal charlatans.

Het is zo NIET waar, en het is zo echt WEL waar.

De ‘dark side’ van de coachwereld

Ook ik zie de voorbeelden.

De coach die haar praktijk niet van de grond krijgt en de boel omgooit en verder gaat als businesscoach om jou te leren hoe je een bommetje volle praktijk realiseert.

De coach die doodongelukkig is en jou helpt net zo’n mooi leven te creëren als zij in haar prachtig geschoten foto’s laat zien.

De coach die een paar bij elkaar geraapte oefeningen mooi maakt in Canva om het vervolgens als diep-transformerende, zelfontwikkelde methodiek te verkopen zonder er zelf ooit resultaten mee behaald te hebben.

En zo kan ik nog heel heel heel veel meer voorbeelden noemen.

Mijn strategie is dus weglopen, mijn ogen sluiten, kop in het zand steken. Hoe je het wil noemen. Door mensen dus bewust niet te volgen.

Omdat ik het te confronterend vind. Mijn maag er zich van omdraait. Maar ook omdat het mij bang maakt. Omdat we allemaal ‘slachtoffer’ kunnen worden van de die kant van de coachwereld.

Wat is de oplossing?

Ik geloof dat niemand bewust uit is op het verkeerde. Zo nodig over jouw rug heel veel geld wil verdienen.

Ik geloof ook dat velen zo graag in vrijheid willen leven. Het naar hun zin willen hebben. Geld willen verdienen met dat wat ze het allerliefste doen (Wie niet? Ik wel in ieder geval!). Dat soms iets heel belangrijks te licht wordt genomen of zelfs compleet vergeten:

Coachen, counselen, therapieën, mentoren of hoe je ook jouw begeleiding wilt noemen, gaat over mensen. Het gaat over mensenlevens. Het gaat over mensenzielen.

En dat is kwetsbaar spul.

Vergeet dat nooit.

Coachwereld

De oplossing? Ik weet het niet. Echt niet.

Het zit hem niet in een opleiding per se. Of in een keurmerk. In het wel of niet lid zijn van een beroepsvereniging.

Ik geloof namelijk dat er heel veel heel goede ‘self made’ coaches zijn. Soms zelfs vele malen beter dan de best opgeleide therapeuten. Het zit hem dus niet altijd in het juiste papiertje.

En ja, dan kun je zeggen dat de slechte coaches vanzelf wel uitfaseren. Dat ze geen goed werk leveren en dus ook geen goede testimonials krijgen en uiteindelijk dus ook geen klanten (meer). Maar als we pech hebben is dat dan al wel over de rug van een aantal kids en/of ouders gegaan. En dat lijkt mij niet de bedoeling.

De kinderen van vandaag hebben de toekomst, toch? Laten we die kinderen dan vandaag wel het aller aller allerbeste geven. Zodat ze die prachtige toekomst krijgen die ze verdienen.

Verdienen je klanten jou en verdien jij je klanten?

Nogmaals, DE oplossing heb ik niet. Maar volgens mij begint het hiermee:

1.     Verkoop geen poep. Spiegel geen gouden bergen voor. En wees eerlijk over je track record.
2.     Zorg ervoor dat je keigoed bent in je vak. Erken dat je je de ene dag zelfverzekerder voelt dan de andere maar dat je in de basis heel goed weet wat je doet.
3.     Neem je klanten en hun ontwikkeling bloedserieus. Ga dus superzorgvuldig om met de kids en ouders in jouw praktijk. Geef ze de begeleiding die jij jezelf en je eigen kids zou gunnen.

Heb je dit stuk al ja-knikkend van herkenning zitten lezen, dan is het tijd voor jou om jezelf echt als JEZELF te laten zien aan de buitenwereld. Dat je de klanten krijgt die jij verdient. De klanten die jou verdienen jou krijgen.

Is dat wat je wil en weet je nog niet hoe? Stuur mij dan een e-mail. Zodat we samen de wereld een heel heel heel stuk mooier kunnen maken.