Collega of concurrent?

Ik kijk verbaasd naar het scherm. Voor mijn ogen is net het woord ‘dismissed’ opgeplopt. Het webinar dat ik beluisterde, daar lig ik uit. Ik probeer opnieuw in te loggen want de dame in kwestie was net aan haar upsell begonnen. En voor de verandering wilde ik die graag horen. Heel graag zelfs. Want met haar webinar heeft zij mij getriggerd. Ik wil meer weten van haar diensten, sterker nog: ik wil instappen. En nu ben ik eruit gegooid… Of is het een technisch foutje? Ik snap er niks van.

Dus, ik stuur een e-mail. Geef aan wat er is gebeurd, en vraag wat er mis is gegaan. En dat ik het zo jammer vind omdat haar verhaal mij aansprak.

De aap uit de mouw

Na een paar mailtjes over en weer komt de aap uit de mouw. Ik ben ‘herkend’ als collega. En voor collega’s geldt, dat zij gelijk uit het webinar gaan. Omdat haar product wordt gekopieerd.  En dat is niet de bedoeling.

Ik zit met open mond naar de mail te staren. Dit meent ze niet!

Compliment of irritant

Even vooropgesteld: blijkbaar heeft deze vrouw nare ervaringen met niet goed bedoelende collega’s. En ja, dat gebeurt. Ook mij is het meermaals overkomen dat ik een goed idee, een product, zelfs mijn websiteteksten 1:1 terugvond bij een collega (niet een alinea of een pagina, maar de HELE website, ja dat gebeurt). En dat is irritant. Ja, het is ook een compliment, want blijkbaar doe ik dus iets goed. Maar laten we wel wezen, compliment of niet, het is gewoon bloedirritant en niet leuk en stom en ik wil het niet hebben. Dus ergens snap ik de gedachtengang van deze collega.

Maarrrrrr…

Kan ik het tegenhouden? Nee!

Moet ik dan mijn werk aan alle kanten dichttimmeren en beschermen? Alsjeblieft, zeg.

Jat IEDEREEN mijn werk? Oh, nee!

Verlies ik weleens klanten aan mijn ‘concurrent’? Misschien een paar, maar uiteindelijk: NEE!

Jouw ideale klant kiest voor JOU!

Want, weet je: jouw klanten, die klanten die ECHT bij jou moeten zijn, die kiezen voor JOU. Voor JOU omdat jij hen iets te bieden hebt dat anderen niet hebben. En dat zit hem niet altijd in dat allerbeste product. In dat ene ‘geheime detail’ dat alleen jij te bieden hebt. Dat zit hem veel meer in jouw persoonlijkheid, de klik die er is. De manier waarop je communiceert. In het weten te raken van jouw klant.

Je hebt niets te vrezen voor concurrentie

Sterker nog: ik geloof dat je de klanten krijgt die bij jou passen. En dat je, als je bij jezelf weet te blijven en je eigen verhaal goed positioneert, niets te vrezen hebt voor concurrentie.

Want die ideale klant komt dan ‘als vanzelf’ bij jou op de stoep. En die andere klant, die gaat naar je collega. En weer een andere klant gaat naar een andere collega. Maar die ideale klanten, die komen bij jou! (Moeten ze je wel kunnen vinden natuurlijk, maar dat is weer een ander verhaal.)

Concurrent of collega?

Met die gedachte haalde ik al 5 jaar geleden een collega-kindercoach bij mij de praktijk binnen. Zij huurde mijn ruimte, we deelden de materialen in de praktijk, we zaten dicht op elkaars lip dus. Ben ik ooit bang geweest dat haar komst zou betekenen dat ik minder klanten zou krijgen? Nee! Heeft het mijn klantenstroom verminderd? Zeker niet!

Een paar jaar later haalde ik nog een kindercoach binnen. En zo werkten wij een tijdlang met zijn drietjes, op dezelfde verdieping in hetzelfde pand, als collega’s naast elkaar. Ieder haar eigen klanten, ieder haar eigen expertise, ieder zichzelf. Alledrie een goedlopende praktijk. Niks concurrentie. Wel collegialiteit. Uitwisseling. Sparren. En veel gezelligheid. Zo kan het ook.

Focus op jezelf

Dus, als je jezelf betrapt op angst voor concurrentie. Omdat er in een straal van 5 km tig coaches zitten die allemaal een beetje hetzelfde lijken te doen als jij? Of als je ontdekt dat jouw buurvrouw dezelfde training heeft gevolgd als jij en nu ook een praktijk begint? Kijk dan niet naar die ander. Laat angst het niet overnemen. Maar kijk naar jezelf. Voor wie werk jij, wie is jouw ideale klant? Wat heb jij te bieden? En waarom ben jij de uitgelezen persoon voor deze klant, wat maakt jou tot een supercoach? Focus je daarop. En je zult zien, dan heb je er zomaar ineens een superleuke collega bij!

ENNE, 1: NATUURLIJK HEB IK HIEROVER GEBABBELD MET MIJN COLLEGA VAN HET WEBINAR. WANT ZIJ IS AAN MIJ GEEN KLANTEN KWIJTGERAAKT, MAAR ZIJ IS WEL EEN ONTZETTEND LEUKE KLANT MISGELOPEN: MIJ! EN DAT IS NATUURLIJK BEST JAMMER, EN HET WAS NIET NODIG GEWEEST.
ENNE, 2: JEZELF LATEN INSPIREREN, DAT IS HEEL HANDIG. MAAR JATTEN IS NIET NETJES. DOE DAT NOOIT. ECHT, GA UIT VAN JE EIGEN KRACHT. DAT WEET JE DE MOOISTE PRODUCTEN EN PROJECTEN NEER TE ZETTEN, DAT DURF IK JE TE VERZEKEREN.
ENNE, 3: IK WENS JOU EEN PRAKTIJK ZONDER ANGST TOE. GENIET!