Social Media… Eerlijk? Ik word er soms niet goed van. Er zijn momenten dat ik het hele social-mediagebeuren het liefst voor eens en altijd de rug zou toekeren. En tegelijkertijd kan ik niet zonder, ik wil niet zonder.
Want ik ben dol op dat lekker op afstand verbinden met elkaar. Ik geloof met elke cel in mijn lichaam in online vriendschappen. Ik geniet van de grappen en grollen en van de prachtige, kwetsbare en intieme gesprekken die vaak achter de veilige schermen van de PB en messenger ontstaan.
Er is bovendien weinig zo fijn als ontelbaar veel klanten en volgers te inspireren en motiveren om vooral het allerbeste uit zichzelf en hun praktijk te halen. Allemaal via een en hetzelfde kanaal in een fractie van een seconde bereikbaar. Ik vind het machtig prachtig mooi dat hele social-mediagebeuren.
De keerzijde van social media
Tegelijkertijd walg ik ervan. Hoe met bold statements, het intrappen van heilige huisjes en de knuppel-in-het-hoenderhok-posts er alles aan wordt gedaan om vooral op te vallen in de massa. Hoe kwetsbaarheid en de diepste, intiemste, pijnlijke interne processen worden gedeeld, want ‘deze kant is er ook en ik sta voor transparantie’. Kwetsbaarheid verkoopt. Kwetsbaarheid levert klanten op. Dus is het devies die kwetsbaarheid vanuit marketingoogpunt vooral non-stop te tonen.
En niet op de laatste plaats heb ik ontzettend veel moeite met hoe ‘wij Nederlanders’ het blijkbaar heel normaal vinden om onze ongezouten mening ongevraagd te etaleren, ongevraagd ons advies te geven en ‘andersdenkenden’ online aan de schandpaal te nagelen. We zien dit op dit moment mega uitvergroot in alles rondom die derde letter van het alfabet. Maar het is er altijd al geweest: je eigen business en werkwijze ophemelen door die van een ander de digitale bodem in te trappen. En dat is die keerzijde van social media waar ik met liefde direct uit zou stappen.
(Zo, dat is eruit. Ik realiseer mij trouwens dat ik met bovenstaande uitspraken zelf ook lekker meedoe aan die knuppel in dat hoenderhok en ongevraagd mijn mening ventileer. Vergeef mij.)
Jij bent geen 13-in-een-dozijn-coach
Waarom deel ik dit nu?
Ik weet als geen ander dat het niet makkelijk is op te vallen in het woud aan kindercoaches. Dat de kindercoaches onverminderd als paddenstoelen uit de grond lijken te schieten. En dat het dus meer dan ooit belangrijk is dat je jezelf toont aan de buitenwereld zodat de klanten voor JOU kiezen en niet voor je buurvrouw. En laten we wel wezen, grijze muisjes en 13-in-een-dozijn-coaches vallen niet op, dus dat is het laatste dat je wil zijn.
Dus is het mega belangrijk dat je laat zien wie je bent, waar je voor staat en waarin jij anders bent of denkt, handelt en werkt dan je collega-kindercoaches. Daar hoort ook bij dat jij laat zien dat je niet alleen een weergaloos goede coach bent (bescheidenheid siert in het ondernemen de coach niet) maar ook dat jij MENS bent. Een mens van vlees en bloed. Een mens dat niet verheven is boven haar klant. Een mens die haar eigen struggles heeft. En juist daardoor zo kan verbinden met haar klant. En hoppa, daar heb je die kwetsbaarheid.
Wees echt en trouw aan jezelf
Maar, er zit een heel grote maar aan. Zet het alsjeblieft nooit in als trucje. Wees trouw aan jezelf. Want ik zie zoveel opgeblazen verhalen. Ik zie coaches straffe uitspraken doen in een video of met een selfie erbij met ogen als van een geschrokken hert waar koplampen op schijnen waardoor de hele boodschap alweer verloren gaat. Niet zelden zie ik coaches de waarheid met een kuub zout nemen, als ze beweren nog net plek te hebben voor 1 klant die maand, terwijl in werkelijkheid hun agenda maagdelijker wit is dan de maagd Maria.
Hiermee snijd je jezelf vroeger of later in de vingers, echt. En bedenk je dat een snotterende en helemaal aan de grond zittende coach die haar verhaal ‘lekker kwetsbaar, want dit is er ook’ met alle ins & outs deelt op social media waarschijnlijk niet echt voelt als die robuuste rots in de branding waar jouw klant naar op zoek is.
Kwetsbaar, maar stabiel
Werkt het dan niet je kwetsbaarheid tonen? Oh jazeker wel, mits het echt en oprecht is. En mits – en deze is heel belangrijk – jij kunt laten zien dat je weliswaar ook je struggles hebt maar dat je jouw toekomstige klant altijd nog lichtjaren voor bent in je ontwikkeling op dat vlak. Dat betekent dat je je afwegingen mag maken wat je wel en wat je niet laat zien. En welk moment je daarvoor kiest.
Moet je dan vooral maar niets over jezelf vertellen? Please, juist wel doen. Laat zien wie je bent, als mens en als coach. En daar hoort een stuk privé bij. Daar smullen we allemaal van. We geven het niet graag toe, maar uhhhh wedden dat ook jij graag kijkt naar reality shows, goede tijden en aanverwante programma’s waar je lekker een kijkje mag nemen in het leven van een ander?
En nog even los van het ‘smullen’, als jij laat zien wie jij – zakelijk en privé – bent en waar jij voor staat, dan kan jouw toekomstige klant al op jou aanhaken, jou tof gaan vinden en zich veilig bij jou gaan voelen, nog voordat er een eerste ontmoeting heeft plaatsgevonden. Cool of niet?
Wat is de context van jouw boodschap?
Mag je dan je mening niet uiten? Jazeker wel! Want ook daarmee laat jij zien wij jij bent als mens. Maar ook hier zit een grote maar aan. Vraag je altijd af in welke context je op iemand reageert. Wil je een advies of feedback geven, vraag dan eerst of de ander het fijn vindt als jij jouw visie geeft. En breng je boodschap altijd op een manier dat deze respectvol blijft naar jezelf en de ander. Want laten we wel wezen, social media blijven dan toch weer even dat ‘platte’ medium waar je het gezicht van de ander niet kan zien en je dus ook niet kan inschatten hoe jouw boodschap wordt ontvangen. Lijkt mij niet zo handig.
Tijd voor inspiratie!
Ik hoor je al denken: Maar Marlies, hoe doe ik dat dan? Hoe laat ik zien dat ik geen 13-in-een-dozijn-coach ben? Op een manier die bij mij en mijn klanten past? Dat laat ik je heel graag zien, volgende week tijdens mijn challenge Van hobby naar succespraktijk. Het is helemaal niet zo moeilijk. Mag ik je van 15 tot en met 19 november vijf dagen lang inspireren? Meld je dan gelijk even aan:
Ik beloof je, je kijkt aan het eind van die week nooit meer hetzelfde naar jezelf en je praktijk. Weet je meer dan welkom!
En nu we het toch over social media hebben… Neem ook eens een kijkje in mijn Facebook community
