Daar zit ik dan. Op de bank met mijn boek. Mijn hart komt langzaam een beetje tot rust. De afgelopen 24 uur waren een beetje van de gekke. Een beetje veel van de gekke.
Hoe kan het dat ik toch weer schrik van de impact van de lancering van een project? Hoe kan dat?
Been there, done that. Toch?
Mijn hele werkende leven doe ik niet anders. Toewerken naar de oplevering van websites, flyers, magazines, landelijke projecten, zelfontworpen trainingen, nieuwe labels en eigen bedrijven. You name it, grote kans dat ik ooit iets soortgelijks heb gedaan.
En dan nu die online social-mediacontentkalender voor kindercoaches. Been there, done that zou je denken. En bij lange na niet een van de grootste projecten in mijn balboekje ‘ever’.
En toch, toch kom ik in de mij zo bekende valstrikken terecht. En ja, daar ben ik dan oprecht verbaasd – en zelfs verbolgen – over.
Geslaagd / niet geslaagd
Het gevecht met al die obstakels, en hoe je daarmee omgaat, representeert voor mij je kans van slagen als ondernemer. (Ja, als (Kinder)coach met een eigen praktijk ben je ondernemer). Nu die kalender is gelanceerd en gretig aftrek vindt, geef ik mij het vinkje ‘geslaagd’.
Wat een leerproces
Maar goed, van dat hele proces heb ik dus weer ONTZETTEND veel geleerd. Ik ben mijzelf tegengekomen. Flink tegengekomen. En ik heb ‘overwonnen’. Dat ging niet vanzelf. Sterker nog, er waren best veel momenten waarop ik met liefde het bijltje erbij neer had gegooid. Besloten dat ik het momentum had gemist. “Leuk idee, maar laat ik ermee wachten tot volgend jaar”, zoiets.
Die ander heeft het NIET makkelijker, echt niet
En omdat ik WEET dat niet alleen mijn klanten maar ook alle andere kindercoaches ‘out there’ met regelmaat zichzelf flink tegenkomen en dan oprecht denken dat ik daar geen last van heb… ‘want voor jou is het makkelijk’, ga ik maar weer eens even met de billen bloot.
Waarom? Ik wil dat je ziet dat IEDERE ondernemer, hoe succesvol dan ook, onzekerheden en twijfels heeft. En dat die precies hetzelfde zijn als die van jou! Die ander heeft het niet makkelijker, echt niet.
Dus, ben je er klaar voor? Daar gaan we…
De droom
Ik droomde van een tool die ALLE kindercoaches gaat helpen zichtbaar te worden. En consistent zichtbaar. Ik maakte om te beginnen een document voor mijn klanten met 30 succes-POSTS. Ze waren laaiend enthousiast. En ik dacht serieus dat het een eitje was om die 30 dagen uit te breiden naar een jaar. WRONG! Ik zat vaak, heel vaak te staren naar het scherm, foetsie inspiratie.
Alles in mij schreeuwt: ‘Forget it!’
Maar goed, nog voordat het zover was. Kwam er al een ander stemmetje op… Zit er ECHT iemand op die kalender te wachten? Alles in mij schreeuwt ja! Alles in mij schreeuwt ‘forget it’. Er zijn andere professionals die ook al een kalender hebben gemaakt. Wat zou die van mij nou toevoegen. Wie gaat hem kopen. Wat als… en wat als…
Alles deleten en opnieuw beginnen
Ik druk dat duiveltje de kop in, check de behoefte bij mijn klanten en weet dat ik het moet doorzetten. Dus, vol enthousiasme begin ik aan een opzet. Om na twee weken te besluiten dat ik helemaal op de verkeerde toer bezig ben. De oplossing die ik kies: alles deleten en opnieuw beginnen.
Waar ben ik mee bezig?
Ik vertel over mijn project aan een aantal collega’s en krijg – volledig terecht – een aantal scherpe vragen over prijsstelling en de wijze van aanbieden van de kalender. Plus adviezen. En die adviezen komen niet echt lekker overeen, zeg maar. Ze spreken elkaar in sommige gevallen ronduit tegen. De moed zakt mij in de schoenen. Ik heb helemaal geen ruimte in mijn hoofd om daar nu al over na te denken. Maar blijkbaar steven ik af op een probleem. What was I thinking??? En bovendien, misschien wordt die kalender sowieso een aanfluiting… Waar ben ik mee bezig?
Hier heeft niemand een ruk aan
Ik geef mezelf een trap onder mijn bevallige achterste en ga verder. Het ene moment jubelend want de inspiratie voor al die 365 onderwerpen voor social-mediaposts stromen uit mijn pen. En ze zijn geniaal! Om het volgende moment vast te lopen: ‘Hier heeft toch niemand een ruk aan!’
Weg, foetsie, niet meer terug te halen…
En dan komt de dag waarop… Klik, klik, klik met mijn muis. Waarom krijg ik die harde paginascheiding nou niet weg? Na 5 keer klikken geef ik het op en ga verder in de tabel met de maand juli. Sla op. En nog een keer. Ik ben namelijk gekke Henkie niet. Het zal mij niet overkomen dat ik straks ineens iets kwijt ben. Om er 2 uur later achter te komen dat ik die harde paginascheiding WEL weg had gehaald, inclusief de tabel die ervoor zat. En die daarvoor. En die daarvoor. Vijf keer welgeteld. Februari tot en met juni foetsie. Weg. Niet meer terug te halen. En ja, I have tried…
Zal ik dan maar opnieuw beginnen?
Maar Marlies zou Marlies niet zijn als ik dat moment niet besloot dat de opzet sowieso waarschijnlijk ruk was. Dus, nu ik zo goed als alles kwijt ben… zal ik dan maar opnieuw beginnen?
Geen tijd, geen tijd!
Een week later. Geen tijd, geen tijd, geen tijd, geen tijd. Men, WANNEER moet ik dan aan die kalender werken? Zal ik hem maar vergeten? Was een leuk idee, maar een beeeeeeetje jammer in de uitvoering. Laat maarrrrr…
Helemaal gek geworden?!?
Drie weken later: Ik heb een vrijgevallen week, dus het is NU of nooit. Deze week komt die kalender af. En potverdriedikkeme, het is een GENIAAL product. En er zitten zo veel mensen op te wachten. Ik kan hier nu niet mee stoppen. Helemaal gek geworden, van der Hout. Aan de slag! En doorzetten.
Bam, weg is de flow
Dag twee van die week. Ik ben in flow… En dan stuurt een lieve collega mij een link naar een soortelijke kalender van een ander… Oh, die is heel anders opgezet dan die van mij… Bam, uit de flow. Zal ik links of zal ik rechts. Niet nadenken, bij je plan blijven. Niet laten afleiden, je opzet klopt, je hebt er heel goed over nagedacht, het zit hartstikke goed in elkaar, je hebt het gecheckt bij je klanten. Door!
Het is geniaal, nee het is waardeloos, het is geniaal, nee…
En dan op ¾ van die week… Het is af. Wat??? Nee, dat kan niet. Is het echt af? Nee, ik heb vast nog iets over het hoofd gezien. Is het goed zo? Ja, het is echt zo geniaal als ik voor ogen had. Nee, het is waardeloos. Wow, wat heb ik iets gaafs gemaakt. (En dat dan x 10, minimaal.) Om gelukkig te eindigen bij de overtuiging dat het geniaal is.
En toen waren we er nog niet
Ha, en dan denk je dat we er zijn he! Niet echt. Want vervolgens moest dat kreng ontworpen worden en moest ik dus besluiten nemen. Moesten er salespages geschreven worden, de lancering gepland, alles technisch ingericht. Besloot mijn website nog even een paar dagen voor lancering een aantal HEEL cruciale elementen kwijt te zijn (HOE dan?), dus kon ik uuuuren besteden aan het handmatig terugbrengen van al die essentiële websiteonderdelen. En met als klap op de vuurpijl…. dat toen de lancering eindelijk een feit was en ietsjes te veel mensen tegelijkertijd de kalender probeerden aan te schaffen… de server van mijn website besloot dat er een overkill was en de boel lam lag en het probleem niet direct werd gevonden.
Maar verder. Echt, voor mij is het makkelijk. Een peulenschil. Een eitje. Echt waar.
Een hart onder de riem
Met dit verhaal wil ik jou niet ontmoedigen, maar juist aanmoedigen. Een hart onder de riem steken. Ondernemen is een uitdaging. Een idee uitwerken en daadwerkelijk in de wereld zetten is een uitdaging. Een weg met hobbels. Met onzekerheden. Frustraties en heel veel momenten waarop je het bijltje er het liefst bij neer zou gooien. Echt niet tof.
Kwestie van doorzetten!
Maar weet je… als je dan doorzet he… de euforie is groot. Je groei nog grootser. En het allerbelangrijkste: die klant van jou die jou ZO graag verder wil helpen? Die is dolgelukkig, omdat jij hebt doorgezet. DAAR doe je het voor. Gun jezelf die overwinning, kwestie van doorzetten.
OK, welk project is next?

Oh ja, die social-mediakalender is dus echt GENIAAL. Vind ik niet alleen, maar degenen die hem hebben aangeschaft ook. Dus, heb je hem nog niet? Ga dan snel kijken waarom deze kalender ook voor jou je hele social-mediagebeuren super makkelijk gaat maken. Voor die 27 euro kun je je geen buil vallen, toch? Heel veel succes!