Heb jij de kerstballen al van zolder gehaald?

Op mijn bergschoenen, in mijn afgeknipte spijkerbroek loop ik in Vancouver een shopping mall binnen. Ik kijk mijn ogen uit. ZO groot, en een assortiment… WOW. Echt, je weet niet wat je ziet! Het is eind augustus, en wat staat hier al uitgestald: de kerstballen. En, zoals dat aan deze kant van de wereld gaat: het is veel, groot en glimt en schittert je tegemoet. Gek is niet gek genoeg, en overdaad schaadt niet. Zo veel is duidelijk.

Ik ben een beetje in de war. Kerstballen? Nu al? Het is eind augustus, deze week begint september. Nog 4 maanden te gaan voordat het jaar ten einde is. En jeetje, dat is meer dan een kwart jaar. In mijn beleving staat het nog allemaal te gebeuren dit jaar voordat ik ga denken aan gevulde kalkoen, flessen bubbels (hoewel, daarvoor hoeft het in Marlies-wereld geen Kerst of Oud&Nieuw te zijn) en overdadige chocoladedesserts.

Het gebeurt allemaal in die laatste vier maanden van het jaar

In de 8 jaar dat ik nu zelfstandig ben, heb ik elk jaar weer gemerkt dat ik in dat laatste kwartaal de meeste omzet draai. Omdat projecten en ideeën die ik eerder in het jaar heb uitgezet nou eenmaal tijd nodig hebben om door te vallen. Omdat samenwerkingen vorm moeten krijgen, en dat gaat niet over een nacht ijs. Omdat de zomervakantie voor velen een moment van bezinning is, een moment waarop je in alle rust kunt bepalen hoe je verder wilt en welke actie nodig is om daar vorm aan te geven. Daarover nemen mensen dus beslissingen onder de kokospalm, eerder dan onder de kerstboom. En op de een of andere manier komt dat dan allemaal in die laatste vier maanden van het jaar samen. Elk jaar weer.

Je gooit zomaar een half jaar weg

Tegelijkertijd tref ik heel veel startende kindercoaches die zo tegen de zomervakantie al een beetje aan het eind van hun jaar zijn. En die starten dan in september opnieuw op. Echt opnieuw, dus niet doorstarten. En dat is zo ontzettend zonde. Eigenlijk gooi je dan bijna een half jaar weg.

Vind je dit onzin? Herken je jezelf hierin niet? Toch, ga eens voor jezelf na, hoe vaak denk jij:

  • Vanaf mei: De zomervakantie komt eraan, ik kan geen trajecten meer afronden voor die tijd. Ik til het beter over de zomer heen.
  • In de zomervakantie: Iedereen gaat op vakantie of ligt aan het zwembad. Mijn agenda wordt een gatenkaas, en een heleboel klanten zeggen hun afspraak toch op het laatste moment af. Ik kan net zo goed de praktijk de hele vakantie sluiten.
  • Vanaf half november: Het is december, een drukke maand, dit is geen moment om nieuwe trajecten te starten. Veel te belastend voor die kids.

En zo ken je vast nog veeeeeel meer van dit soort gedachten… Ik kan je zeggen: die heb ik ook gehad.

Je krijgt waar je om vraagt

En weet je, dan krijg je precies wat je vraagt: het blijft stil. In ieder geval stiller dan je wilt. En zeker stiller dan je kunt gebruiken.

Dus, wees dit moment voor! Zorg ervoor dat jij in september een enorme slinger kunt geven aan je praktijk. Zodat je de periode na deze zomervakantie niet langer beschouwt als de laatste vier maanden van het jaar, maar als de eerste top-maanden van je succespraktijk.

Geef je praktijk een mega-boost!

Hoe? Maak een plan: maak een planning voor de komende weken. Hoe ga jij je laten zien aan je potentiele klant? Hoe vaak? Wanneer? Maak dit heel concreet. En voer het tenslotte ook uit. Je zult zien, je geeft je praktijk een mega-boost!

Kun je wel wat hulp gebruiken? Kom dan naar de workshop ‘Klaar voor de start’ van vrijdag 7 september. Gegarandeerd genoeg inspiratie om te gaan knallen. Weet je welkom!