Het beste van mijzelf, dat is 1 ding wat zeker is

“Hoe deze dag ook gaat verlopen. 1 Ding weet ik zeker. Ik ga jullie het beste van mijzelf geven. En, ik ga jullie teleurstellen.”

Het was direct stil. Geschrokken koppen voor mij. Wat zegt ze nou?????!!!!

De meest waardevolle ervaring

In de week voor het Me, Myself & My Business event stuurde ik een mail aan alle deelnemers. Met een paar vragen. Waarom ze zich hadden aangemeld. Wat ze van de dag verwachtten. Wanneer het voor hen een geslaagde dag zou zijn. En of er nog iets was dat ik moest weten voordat we deze dag in konden met elkaar.

Super belangrijk want zo weet ik precies hoe ik mijn programma nog kan aanscherpen om ervoor te zorgen dat de dag voor iedereen weergaloos wordt. Want dat is waar ik voor ga: de meest waardevolle ervaring voor jou. Waar je ook staat met je business. Wat je achtergrond ook is.

Waar gaat jouw vlammetje van aan?

Heel tof om je te realiseren hoe iedere deelnemer vooraf dezelfde info krijgt. Of dat nou via mijn mailinglijst is. Mijn social-media. Webpagina. Blogs. Of podcast. En dat de verwachtingen van zo’n dag zo uiteenlopen, bleek uit de antwoorden op mijn vragen. En tegelijkertijd ook weer niet.

Want waar de een denkt dat de belangrijkste vraag ligt bij het terugvinden van de flow, in zichzelf en de business. De ander bij het voldoende vertrouwen krijgen om netwerken aan te spreken. En weer een ander bij het ontdekken van het juiste verhaal om aan de buitenwereld te vertellen. In de kern ligt er bij iedereen dezelfde behoefte onder:

Ontdekken waar je vlammetje nu ECHT van aangaat. Daar je business omheen bouwen. En vervolgens vol vertrouwen je verhaal over de bühne brengen zodat je de verbinding aan kunt gaan met je toekomstige klant. En van daaruit de beste, leukste, gaafste, tofste praktijk ever realiseren die helemaal JIJ is. Met de aller aller allerleukste klanten. Niet een paar maar een boel. Dat.

Het beste van mijzelf

Dus de antwoorden op de vragen liepen uiteen. De onderliggende behoeften voor deze dag niet.

Alleen wist ik dat. De deelnemers nog niet. En dat maakt… dat ik zomaar zou kunnen teleurstellen.

Even kreeg ik het dus benauwd tijdens de voorbereiding: Hoe ga ik in godsnaam alle 30 vrouwen 100%, en liefst meer, geven?

Dan kan ik heel hard mijn best gaan doen allesbehalve teleur te stellen… maar dan wordt zo’n programma een groot heen en weer. Een beetje van dit. Een beetje van dat. Maar van alles dus per saldo eigenlijk niets. En wat creëer ik daarmee? Precies wat ik niet wil: een teleurstelling.

Schaduwkanten

Dus focuste ik op de vrouw die ik voor ogen had toen ik een kleine 3 maanden terug op het strand zat en visualiseerde hoe ik daar mijn event zou geven. Koos voor het aller aller allerbeste dat ik HAAR kan geven. Bouwde het jaartraject dat ik aan het eind van mijn event aanbood speciaal voor DEZE vrouw. Wetende dat ik haar super happy zou maken. En mijzelf ook.

Door dit volledig te erkennen (dank aan @suzannebeukema waar ik zo mooi met al die schaduwkanten in mij mag werken), uit te spreken en van daaruit de dag gelijk te starten… zaten we er gelijk lekker in.

Want zo iedere vrouw in mijn zaal wel iets of iemand dat/die zij niet wil zijn of wil laten zien.


Er kwamen een paar mooie termen voorbij maandag:

  • Fraudeur
  • Teleurstelling
  • Mislukkeling
  • Zwak
  • Onzeker
  • Bang
  • En nog heel heel heel veel meer
Het beste van mijzelf

Door dit allemaal hardop uit te spreken ging de lading ervan af. Ontstond er ruimte. Niet alleen bij mij, maar dus ook bij die mooie vrouwen in mijn zaal. Voor de rest van de dag. Om voluit te kunnen gaan. En de reacties logen er niet om. Wat was iedereen BLIJ!

Teleurstelling

De grote vraag: ‘Marlies, heb jij nou uiteindelijk die dag iemand teleurgesteld?’ Mijn eerste reactie: zeker weten van niet.

Maar heel eerlijk? Ik weet het wel zeker. Want grote kans dat er iemand bij is geweest die toch net iets anders had verwacht. Een beetje meer van dit: zon, pauze, persoonlijke aandacht. Of een beetje minder van dat: confrontatie, muziek, oefeningen. En al helemaal toen ik mijn aanbod aan het eind van de dag deed voor een mogelijk verdere samenwerking. Want dat aanbod past bij je, of niet. Dus ook daarin zal ik teleurgesteld hebben.

Dat is confronterend, EN een logisch gevolg van de keuzes die je in het ondernemen hebt te maken. Niet altijd makkelijk, maar wel nodig. Maak je geen keuzes, dan krijg je misschien af en toe een klant maar zeker geen bloeiende business.

Dus kan ik je maar 1 advies geven: Durf te kiezen. Hoe lastig soms ook. Neem het risico dat je teleurstelt, en af en toe ronduit een teleurstelling bent.

Dat deed ik ook. En met prachtig resultaat. Want ik weet dat ik het aller aller allerbeste heb gegeven. Dat maakt mij trots. Blij. En dankbaar voor alle berichtjes, apps en mails die ik de afgelopen dagen heb gekregen.

Dus zeg ik met gepaste trots: Ik ben een teleurstelling.

Lees hier mijn blog net nadat het event was afgelopen