Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Elke keer weer

De laatste deelnemer vertrekt. Ik breng alle kopjes naar de keuken, laad de vaatwasser in. Besluit dat laatste koekje niet terug in het pak te stoppen maar op te eten. Leun tegen het aanrechtblad en zucht. Een zucht van tevredenheid. Een zucht van vermoeidheid. Een zucht van, ja van wat eigenlijk.

Wat is dat toch?

Blij en ook een beetje weemoedig sluit ik af en verlaat het pand. Van de deelnemers aan mijn workshop vandaag, hoeveel zouden ingaan op mijn aanbod voor een traject? Ik weet het oprecht niet. De positieveling in mij denkt 4, de onzekere in mij vreest 0. Ik verbaas mij er ook weer over dat een paar deelnemers niet op kwam dagen. Wat is dat toch? Is de workshop zo goedkoop dat je hem bij ‘toch niet zo’n zin’ maar laat schieten? Of is het commitment dat oh zo nodig is om je praktijk neer te zetten bij velen toch verder te zoeken dan hun bedrijf lief is?

Ik schud het van mij af en ga naar huis. Klaar voor het weekend. En bovendien: volgende maand nieuwe ronde, nieuwe kansen. Dan staat mijn eerstvolgende workshop alweer gepland.

Best een uitdaging om de moed erin te houden

Het zal je niet zijn ontgaan, als je je eigen praktijk start is het best een uitdaging om altijd de moed erin te houden. Erop te vertrouwen dat er klanten zullen komen. Erop te vertrouwen dat er klanten zullen blijven komen. Erop te vertrouwen dat er een gestage stroom klanten op gang komt die je in staat stelt te leven van je praktijk. En geloof mij: been there, done that.

Als een dolle kip zonder kop

Soms ontbreekt dat vertrouwen even. Soms ontbreekt dat vertrouwen wat langer. En wat gebeurt er dan? We stokken. Komen tot stilstand. Of we gaan als een dolle kip zonder kop van alles de lucht in slingeren. Nog een workshop hier, een training daar, een lezing zus. Of misschien moet ik mijn doelgroep aanpassen. Zie je wel, die doelgroep is veel te specifiek. En hoppa, het roer gaat om.

De oplossing is simpel

Terwijl de oplossing, hoe moeilijk ook, eigenlijk heel simpel is: stick tot he plan! En probeer het nog een keer. En nog een keer. En nog een keer.

Ontwikkel 1 retegoede workshop of lezing en organiseer die nou eens minimaal een half jaar lang elke maand. Ongeacht of er de eerste keer aanmeldingen zijn of niet, een maand later nog een keer. Ongeacht of er uit die workshop begeleidingstrajecten volgen of niet, een maand later nog een keer. Plan die workshops vooruit in je agenda. Gooi al je energie in het lanceren van die workshop. Online en offline. Vertel iedereen waar je mee bezig bent.

Soms heeft het even tijd nodig

Geen aanmeldingen? Dat zou zomaar een eerste keer kunnen gebeuren. Mensen moeten je namelijk nog leren kennen, dat heeft soms even tijd nodig. En wie weet waren mensen wel geïnteresseerd maar kwam het net even op dat moment niet uit. Of zijn ze jouw workshop gewoon niet tegengekomen, er gebeuren gekkere dingen.

Een geheimpje

Enneh, zal ik je een geheimpje verklappen: ook mij overkomt dat nog wel eens, dat ik geen aanmeldingen heb voor iets wat normaal makkelijk volstroomt. Waar dat dan aan ligt? Soms is het heel goed te verklaren: te laat begonnen met werven, te weinig gepromoot, verkeerd gepromoot, of zelfs, ja dat heb ik per ongeluk ook wel eens gedaan: gepland op een nationale feestdag…

Soms kan ik er echter met de beste wil geen verklaring voor vinden. Dan zucht ik een keer, en dan start ik direct na de verstreken datum met het promoten van de volgende workshop. Vaak stroomt die dan wel ‘ineens’ vol.

Nu ik toch bezig ben… nog een geheimpje…

OK, nog een geheimpje dan: ook mij overkomt het nog wel eens dat ik een workshop geef en dat geen enkele deelnemer vervolgens met mij in zee gaat voor een langer traject. Maar he, het gebeurt ook dat alle deelnemers besluiten mijn groepstraining te gaan doen. En ook daar is niet altijd te verklaren waar hem dat in zit.

Als ik DAAR aan had toegegeven

Stel je nu voor dat ik na zo’n ‘Ik heb geen een aanmelding’-blues (ja, want dan komt de blues even voorbij) had besloten dat het niet werkt? Dat ik een nieuwe workshop moest bedenken? Of een nieuwe groepstraining? Of dat ik mijn prijzen drastisch moet verlagen? Of dat ik misschien voordat op een avond of in het weekend mijn trainingen moet doen? Of dat ik mij beter op een andere doelgroep kan richten? Of….

Dan had ik nooit ontdekt dat er WEL mensen op mijn workshop zaten te wachten. En dan had ik significant minder mensen gehad in mijn groepstrajecten. Zonde, toch?

Nieuwe ronde, nieuwe kansen

Vandaar: plan voor een langere periode dezelfde workshop meermaals in. Of dat nou een keer in de maand, 1 keer in de 6 weken of 1 keer in de 2 maanden is. Creëer voor jezelf constant de nieuwe ronde nieuwe kansen-gedachte. Ik kan je vertellen, dat houdt je in beweging. Dat geeft moed. Dat biedt perspectief. Dat maakt dat je klanten jou en je aanbod gaan herkennen omdat het zo constant is. En dat brengt je een flinke stap dichter bij je succes.

Ga jij in 2020 voor ‘Nieuwe ronde, nieuwe kansen’ maar nu ECHT!?! Dan heb ik iets ontzettend gaafs voor je. Op 19 november geef ik de workshop De kindercoachpraktijk van je dromen. We gaan een hele dag aan de slag. Ik vertel je precies welke stappen je hebt te zetten om je praktijk vanaf de basis heel solide neer te zetten. We combineren dit met ijzersterke schrijfoefeningen en het maken van een vision board om jouw droompraktijk te visualiseren. Deze combinatie maakt dat je naar huis gaat met een ijzersterk beeld van je droompraktijk plus een aantal heel concrete actiepunten waarmee jij in 2020 die droompraktijk gaat verwezenlijken. Cool, of wat? Er is beperkt plek, dus meld je snel aan!