Omvang bepaalt niet Het succes van je kindercoachpraktijk

Het succes van je kindercoachpraktijk wordt NIET bepaald door het aantal vierkante meters dat je huurt. Dat realiseerde ik mij weer eens afgelopen week. Hoe en wat? Daar neem ik je graag in mee. Wat gebeurde er namelijk…

Het lawaai van het pand naast mijn praktijk put mij uit

Ik krimp ineen. Hoewel dit verbouwingskabaal in het pand naast mij al weken speelt schrik ik er toch elke keer weer van. “Wat IS dat?”, vraagt mijn klant. Ik zet mijn koptelefoon op, bied mijn excuses aan en we zetten ons gesprek voort. Zo is het nog enigszins te doen. Anderhalf uur later ronden we af. Een geweldige sessie, maar ik ben moe, onrustig en gefrustreerd. Dat lawaai put me uit. En die video’s die ik vandaag had willen opnemen? Dat kan ik wel vergeten. Voordat ik het weet heb ik de telefoon gepakt: “Heb je een andere ruimte voor me in het pand? Ik moet hier weg!”

En zo komt het dat ik 8 maanden nadat ik deze ruimte huurde besluit wederom te verhuizen. In hetzelfde pand, op dezelfde verdieping, aan het andere eind van de gang. Ik ruil mijn lawaaiige ruim 40 vierkante meter in voor een kleine, rustige 18. Ik ben opgelucht, kijk er naar uit, en ik vind het ook heel raar.

Wat zend ik hiermee uit?

Want ik groei en groei met mijn bedrijf, is het dan niet raar in zo’n klein hok te gaan zitten? Zend ik dan niet onbewust een signaal af aan die groei? Verzoek ik de goden dan niet om mijn business maar vooral weer terug te laten lopen in aantallen?

Maar ook, heel even, bekroop mij de gedachte: ‘Wat zullen ze wel niet denken? Dat ik de huur niet kan betalen ofzo? Dat het helemaal niet goed gaat met mijn business?’

Je hoort het al, ik geloof in intentie, signalen, (on)bewust je leven en dus ook business beïnvloeden enzo… En die miepgedachten… die zijn ook mij niet vreemd.

Dus, ik dook er eens in, want waar doe ik goed aan?

De keuze voor mijn praktijkruimte maakte ik heel bewust

Toen ik vorig jaar rond deze tijd naarstig op zoek was naar nieuwe praktijkruimte heb ik  namelijk een heel zorgvuldige keuze gemaakt. Het werd een halve studie. Ik bezocht tig ruimtes. In mijn besluitvorming nam ik van alles mee: de ligging ten opzichte van OV. Bereikbaarheid met auto en parkeergelegenheid. De sfeer. Andere huurders. Aantal vierkante meters. Prijs. De mogelijkheden die het pand verder bood (zalenhuur, restaurant, etc). En een heel belangrijke: de huurtermijn. Want in Leiden bleek het nog niet zo makkelijk iets te vinden waar je voor minder dan 3 jaar huurcontract kan tekenen.

Ik was klaar voor groei, dus had meer ruimte nodig

Al dit natuurlijk afgezet tegen mijn plannen. Waar stond ik met mijn bedrijf? Waar ging ik heen? Wat had ik – kijkend naar mijn groei – NODIG aan ruimte? En dat was duidelijk: mijn groepen groeiden. En ik wilde meer. Meer groepen draaien, grotere groepen draaien. En liefst alles vanuit een en dezelfde ruimte. Online, net zoals mijn 1:1 trajecten? Hmmm, dat leek mij ook wel wat. Maar waarom een heel goed werkend concept veranderen? Dus ik koos ervoor offline te blijven werken. En dat betekende dat ik een significant grotere ruimte nodig had.

Dus, daar was ineens die ruimte van 40 vierkante meter, meer dan een verdubbeling van de ruimte waar ik jarenlang mijn kindercoachpraktijk voerde. In een wat minder courant deel van het pand en met gekke vormen. Dat maakte dat de huurprijs stukken lager was dan het formaat rechtvaardigde. De keuze was snel gemaakt.

Met de groei van mijn ruimte, groeide mijn bedrijf mee

Ik ontving er mijn groepen. Steeds grotere groepen. Met de groei van mijn ruimte, groeide mijn bedrijf alleen maar verder mee. En ik genoot. Die ruimte was de beste keuze ever.

En toen, toen kwam het bericht van de allereerste Corona-patiënt in Nederland. Op de een of andere manier voelde ik direct dat er een grote verandering op til was.

In een middag tijd gooide ik mijn trainingen om. Ik besloot geen verdere berichten af te wachten, ik ging direct volledig online. Waar heel Nederland zich nog verbaasd afvroeg wat er gebeurde en wat de impact kon zijn op hun bedrijf, had ik mijn business in no-time geshift. Voor de troepen uit.

Met al dat online werken groeide ik alleen maar harder

En wat schetst mijn verbazing: het werkte als een tierelier. Er kwamen ineens mensen op mij af: “Ik volgde je al ruim een jaar maar de afstand was altijd een dingetje..” En al die vrouwen die nog een baan naast hun praktijk hebben en zich niet makkelijk voor hele dagen training vrij kunnen maken, die stroomden nu zo in. En niet onbelangrijk: mijn training bleek nog krachtiger geworden. Dat nieuwe concept pakte per ongeluk vele malen beter uit dan ik had durven hopen.

Ik bleek het nog leuker te vinden ook!

Maar het aller aller allerbelangrijkste was nog wel: ik bleek deze manier van werken NOG leuker te vinden. Efficiënter, sneller, op de een of andere manier ook nog veel persoonlijker en veel intensiever. Zou ik het niet altijd zo willen blijven doen?

Een besluit daarover schoof ik voor mij uit. Want, we zien wel hoe de wereld zich ontwikkelt. We zien wel wat er gebeurt met Corona. We zien wel hoe het leven er over een half jaar uitziet. Ik kan altijd terug naar offline. Of naar een combinatie van online met offline. We zien wel.

Tot dus, die verbouwing naast mijn hoofd…. En – gelukkig – de kans al dat kabaal te ontvluchten door in no-time mijn spullen op te pakken en naar die andere – vele malen kleinere – ruimte te verhuizen.

Van 20 vierkante meter, naar 40 en weer terug naar de helft

Het besluit was, 8 maanden na de vorige verhuizing, wederom heel snel genomen. 8 maanden geleden had ik een veel grotere ruimte nodig om te kunnen groeien met mijn bedrijf. Vandaag heb ik aan een significant kleinere ruimte genoeg om net zo hard – zo niet nog harder – te kunnen groeien met mijn (inmiddels volledig online) bedrijf. Hoe gaaf is dat!

Het succes van je kindercoachpraktijk is dus niet afhankelijk van de omvang

Dus staar je nooit blind op andermans ruimte. Maak geen onterechte vergelijkingen. Het succes van je kindercoachpraktijk is niet, gewoon echt niet afhankelijk van het aantal vierkante meters dat je behuist. Kies dus voor een ruimte die bij JOU past. Kies voor een ruimte waar jij blij van wordt. Kies voor een ruimte die jou helpt het succes te behalen dat JIJ nastreeft. En geniet!