Ergens in het midden van Nederland, bij van der Valk langs de snelweg. Ik smeer de crème die zij mij zojuist aangaf in mijn handen. Er gebeurt iets raars. Ik voel me heel rustig worden. Ze kijkt mij veelbetekenend en stralend aan. ‘Bijzonder, he. Kun je je voorstellen wat dit voor een gezin kan doen?’
Ik heb zojuist een interview met een van mijn Creatrix®-sisters, Manja Op den Camp (ZENsitief Gezin), achter de rug. Zij heeft mij uitgebreid verteld over haar achtergrond, haar gevoelige zoon, haar eigen gevoeligheid en die van de kids van haar samengestelde gezin. En hoe zij rust brengt in even gevoelige gezinnen, door met die gevoelige moeders te werken. Coaching, Creatrix®, Bars® en dus ook deze NUEnergy Boosted producten met essentiële oliën.
Ik ben gefascineerd. Door haar drive, haar passie, hoe zij haar eigen verhaal en haar eigen ontwikkeling heeft omgezet in een geweldige missie: Een bijdrage leveren aan de persoonlijke ontwikkeling van hoogsensitieve vrouwen. Door oude en terugkerende ‘shit’ op te lossen. Zodat zij op elk vlak het beste uit zichzelf kunnen halen EN zich ‘zen’ kunnen voelen: in het leven, in de liefde en in hun werk.
Florence Nightengale
Als kind ontdekte Manja al dat zij – meer dan anderen – mensen aanvoelde. Was het op vakantie, op school in de klas of waar dan ook, zij werd ook wel Florence Nightengale genoemd. Ook toen zij opgroeide, merkte zij hoe makkelijk mensen zich bij haar thuis voelden. “Jarenlang werkte ik in de zakelijke wereld. Ik was ieders steun en toeverlaat. Van de managers waar ik onder viel, en van de vrouwen op de werkvloer. Iedereen wist mij te vinden. Maar officieel kon ik daar niets mee. Op een gegeven moment groeide ik daar dan ook uit. Ik wilde mensen helpen in hun groei, meedenken en een bijdrage leveren aan de persoonlijke ontwikkeling van die ander.”
En zo begon haar zoektocht. Zij volgde verschillende opleidingen en trainingen om zo te ontdekken wat echt bij haar paste, om dat wat ze wist dat ze in zich had, er op de best mogelijke manier uit te laten komen. “Wat wil ik? Voor wie, en hoe ga ik dat doen? Want, als ik iets doe, dan wil ik dat het goed is. En dan wil ik goede resultaten behalen die blijven.”
Blijvende resultaten
En dat laatste bleek nog niet zo vanzelfsprekend. Resultaten behalen, ja. Blijvende resultaten? Mwoah. “Ik wilde af van tien sessies of meer met praten en coachen. Dat duurde mij te lang. Ik wilde met een gedegen opleiding mensen snel verder kunnen helpen. Blijvend. En dat vond ik in Creatrix®.”
En zo begeleidt zij die hoogsensitieve vrouw met passie en ambitie. Voor haar is dat niet per se de vrouw met een eigen bedrijf of een topfunctie, maar “een vrouw die weet dat zij een bepaald kennisniveau heeft. En een flinke drive om dingen te bereiken. Niet alleen in haar werk, maar ook privé. Die sensitieve vrouw die daardoor haar intuïtie wel eens vergeet te volgen.”
Zoektocht
Het eerste jaar praktijk was voor Manja echt een zoektocht. Naar zichzelf als begeleider en naar de manier waarop zij haar praktijk wilde neerzetten. Na een jaar vond zij echt haar focus, formuleerde een aangescherpte doelgroep en koos voor een naamswitch.
“Nu klopt het helemaal. Mijn expertise komt duidelijk naar voren. Ik ervaar stabiliteit. En vanuit die stabiliteit groeit de praktijk. En komen er ‘als vanzelf’ allerlei kansen op mijn pad.”
De struggles van Manja
Natuurlijk wil ik weten wat Manja’s grootste struggles zijn (geweest):
“Wat mij lang heeft tegengehouden is mijn eigen onzekerheid. Ben ik goed genoeg? Kan ik dit wel? Gaan mensen in mijn omgeving mij nog wel leuk vinden? Hoe verandert mijn bedrijf mij als persoon, en hoe beïnvloedt dat mijn omgeving? Hoe combineer ik mijn bedrijf met privé. Kan ik dat? Wil ik dat?”
Al die oude shit en overtuigingen heeft Manja inmiddels opgeruimd. Want, zoals zij zegt: “Als je iemand de hand reikt, dan moet je kunnen zeggen ‘kom maar, ik ben al hier, ik laat je de weg zien, kom maar met mij mee’. Om dat te kunnen, moet je wel zelf een flinke stap verder zijn dan je klant.”
Balanceren en investeren
Daarnaast maakt zij constant heldere keuzes: “Wat deel ik bijvoorbeeld wel en wat niet op mijn zakelijke FB-pagina. Dat is niet altijd makkelijk. Het is balanceren tussen enerzijds mijn eigen openheid en weten dat die mijn klant dient en anderzijds het belang van de privacy van de rest van mijn gezin.”
Ook het investeren in haar business vond Manja behoorlijk spannend. Toch koos zij er elke keer weer voor: “Ik ben vanuit een loondienstbaan opgestart. Ik ben immers niet alleen voor mijzelf verantwoordelijk maar ook voor mijn gezin. En daar waar nodig, heb ik in het begin vaak hulp geaccepteerd van anderen. Al was het oppassen op mijn zoon als ik een klant had. Om ruimte te creëren voor mijn business. De investeringen in mijn website, mijn teksten, dat heb ik stap voor stap gedaan. Achteraf gezien had ik dat misschien beter in een keer kunnen doen. En ik investeer continu in mijn eigen ontwikkeling. Wat mij bij het doen van alle investeringen helpt, is mij voor te houden dat je een deel terugkrijgt van de belastingdienst, maar vooral dat je de juiste investering direct terugverdient.”
Hoe doet ze dat allemaal?
Een baan in loondienst, een goedlopende praktijk, een (samengesteld, dus niet het kleinste) gezin, en actieve rol in de organisatie van een lokaal netwerk en een online community voor ondernemende vrouwen en vrouwelijke ondernemers. Zelf krijg ik ook met regelmaat de vraag ‘hoe ik dat allemaal doe, waar ik mijn energie vandaan haal’, en die vraag begrijp ik nooit zo goed. Maar nu ik Manja zo hoor praten, bekruipt ook mij die vraag.
“Daar heb ik mijn weg in gevonden. Soms wil ik heel veel, maar dat is niet altijd reëel. Wel geldt: alle tijd die je in je bedrijf stopt, krijg je ook terug in je groei. Ik zoek niet naar balans, maar naar harmonie. Zolang het goed voelt, kan ik heel veel doen. En zo houd ik mijn energie. En natuurlijk hoop ik ook op die mega sprong, zodat ik mijn loondienstbaan los kan laten. Maar zover is het nu nog niet.”
De succes-TIPS! van Manja
Zen dus, die Manja. Hoe kloppend is dan die naam ZENsitief gezin. Een waar voorbeeld voor haar klanten. Dus, welke tips heeft Manja voor andere coaches?
- Zorg dat je je oude shit oplost, wees een rolmodel.
- Laat je inspireren door andere coaches die vooruitlopen op de fase waar jij je nu in bevindt, dus leer van jouw eigen rolmodellen!
- Blijf je ontwikkelen en laat je coachen, want je hebt je eigen blinde vlekken.
- Zoek niet naar balans maar naar harmonie, dus accepteer dat je verschillende aandachtsgebieden hebt. Jezelf, je werk, je gezin. En daar heb je nu eenmaal je tijd en energie over te verdelen.
- Doe wat goed voelt voor jou. Kies de doelgroep die bij jou past. Durf te kiezen.
- Iedereen roept ‘start before you’re ready’ maar zorg wel dat je verhaal congruent is. Als je op Facebook het een roept, en op je website het ander… dat gaat niet werken.
- Volg mensen met verschillende stijlen en methodieken, en pak daaruit wat voor jou past. Maar blijf niet hangen in het uitdenken, kies iets en stuur bij als je nieuwe inzichten hebt. Anders blijf je hangen. Ga onderzoeken, volg mensen, doe challenges, maar daarna aan de slag. Anders ben je zo een half jaar verder. En is er niets gebeurd.
- Stem af op je klant voordat hij/zij binnenkomt, of voordat je gaat bellen. Dat helpt je snel tot de kern te komen. Bijvoorbeeld met een meditatie. Kies daarvoor een meditatie die jou helpt verbinding te maken tussen hoofd, hart en baarmoeder. In 10 minuten tijd kom je echt tot rust. Ook perfect voordat je een presentatie ingaat of een FB-live doet.
Ik hoop dat het verhaal van Manja je heeft geïnspireerd. En, heb je vragen? Reageer dan gerust. Dat kan onder dit bericht of via: info@jouwsuccespraktijk.nlof 06 43 40 86 81.
Ik hoor graag van je!
Marlies van der Hout, Jouw succes-PRAKTIJK!