Ik maak mijn zin af en lees terug wat ik heb opgeschreven. And suddenly it hits me: dit gaat over mij! Die moeder die zo graag wil dat haar kids opgroeien tot de leukste volwassen versie van zichzelf. Die graag wil weten wat er in het koppie van die ukken omgaat. Die het moederschap geweldig vindt, maar met regelmaat ook uitermate zwaar en teleurstellend. Die soms in wanhoop uitroept: ‘Kan het niet allemaal IETSJES makkelijker? Is er geen andere manier?’ Die moeder dus. Dat ben ik.
Je ideale klant? Dat ben jij!
Later, want dit is zo’n jaar of 6, 7 terug, veranderde mijn ideale klant. Logisch, want ook ik veranderde. De levensfase waar ik inzat veranderde. Dus van begeleiding van kids in de onder- en middenbouw van de basisschol, ging ik steeds meer bovenbouwleerlingen begeleiden en ouders. En uiteindelijk pubers. En elke keer dat ik weer voor mijzelf mijn ideale klant formuleerde, kwam ik tot de conclusie: dit ben ik!
Het kan anders, ik ben het levende bewijs
Is dat raar? Nee, heel logisch!
Want naast een fikse portie opleiding, kennis en ervaring als coach ben je ook gewoon – en in de eerste plaats – mens. Dat wat jou beweegt, daar waar jij mee hebt geworsteld, dat raakt je. Je bent – bovenop die papiertjes die je hebt gehaald – ervaringsdeskundige. En wat wil een klant liefst? Juist, tegenover iemand zitten die je begrijpt. Die weet waar je doorheen gaat. Die met recht kan zeggen: been there, done that. En vooral, en bovenal en met stip bovenaan: ‘Het kan anders! Ik ben er zelf het levende bewijs van. Vertrouw mij.’
Kijk eens in de spiegel
Dus, als jij denkt aan die ouder die jij liefst in jouw praktijk begeleidt. En het kind waar jij zo ontzettend veel voor kunt betekenen. Ga dan eerst eens op zoek naar hoe jij zelf bent, als ouder. Kijk jezelf eens goed aan in de spiegel. Of, als je zelf geen kids hebt, ga eens terug in de tijd en kijk hoe jij was, waar jij mee worstelde, waar jij behoefte aan had gehad. Dan is het stukken makkelijker je ideale klant te formuleren. En van daaruit is de rest piece of cake.
