STOP met denken VOOR je klant!

Op mijn strandbedje open ik op mijn telefoon mijn mail: “Marlies, ik zie dat jij een paar keer per jaar een weerbaarheidstraining aanbiedt. Hoe doe jij dat?” Ik snap er niets van. Weerbaarheidstraining? De laatste weerbaarheidstraining die ik gaf is alweer 2jaar geleden ofzo. En mijn oude website is allang offline? Hoe komt ze aan die info? Ik aarzel even, zet in mijn agenda dat ik bij thuiskomst even moet checken of ik echt wel offline ben en nodig haar uit om een afspraak in te boeken om samen te babbelen over haar training en hoe ze die aan de man kan brengen.

“Ik kan zo veel kinderen hierbij helpen. Maar ik merk dat ouders zo’n training veel te duur vinden, dus ik kom niet verder”, met deze uitspraak start ons gesprek een kleine twee weken later.

Hoe weet je dit?

Terwijl we Skypen check ik haar website, daar was mij eerder niets geks opgevallen aan prijzen. inderdaad, ik zie heel nette prijzen, een beetje aan de lage kant zelfs. Ik vraag haar hoe zij weet dat ouders dit te duur vinden? “Nou, tot nog toe heeft nog nooit iemand zich aangemeld!” Ik herhaal mijn vraag. Hetzelfde antwoord. Ik herhaal mijn vraag nog een keer.

Van de andere kant van het scherm kijkt zij mij aan, haar ogen worden groot, het kwartje valt. Gelukkig kan ze er hard om lachen. De rest van het gesprek kijken we hoe zij haar praktijk een stevigere basis kan geven.

Ze vinden vast…

Deze vrouw is niet de enige die dit overkomt. We, ja ook ik, denken heel graag voor onze klanten. Zonder te checken of onze aanname klopt:

  • Ze vinden het vast te duur
  • Een praktijk aan huis vinden klanten niet professioneel genoeg
  • Moeders hebben het overdag te druk dus kan ik beter op een avond een workshop geven
  • Als ik te vaak post op FB of Insta, dan vinden mensen dat irritant
  • Ze vinden het vast niet interessant als ik over mezelf vertel
  • Ik kan natuurlijk alleen maar kinderen coachen na schooltijd

En ga zo nog maar even door…

Even heel kort door de bocht: STOP MET DENKEN VOOR JE KLANT!!!

Je hoeft het alleen maar te vragen!

Wil je echt weten wat niet of juist wel werkt voor je klant? Ga dan niet in je eigen koppie zoeken naar het antwoord. Daar vind je het niet. Ook niet in een glazen bol. Het zal niet als vanzelf in je dromen verschijnen. En je partner vragen heeft over het algemeen ook niet zo veel zin (of hij/zij moet toevallig je ideale klant zijn).

Wat wel werkt: vraag het je ideale klant. Je kent vast iemand die voldoet aan het plaatje. Of je hebt hem/haar al eens in de praktijk gehad. Of je kent hem/haar in je privé netwerk. Zo niet, vraag dan of iemand in je netwerk connecties heeft en jullie met elkaar in contact kan brengen. En stel dan je vragen. Dan weet je het zeker. Is een stuk makkelijker. Toch?

Zorg goed voor klant EN jezelf!

Oh, betekent dit dat je altijd alles helemaal op je klant moet inrichten en dat je jezelf daar volledig naar MOET plooien. Natuurlijk niet! Maak daarin welafgewogen keuzes. Je bent je bedrijf immers begonnen om zoveel mogeiijk mensen te helpen EN om te kunnen werken op Jouw voorwaarden. Zorg dus goed voor je klant EN jezelf!