Ik hoor wat gesnotter, geschraap van kelen, een verdekt kuchje. Er is ontroering achter mij in de zaal, dat is duidelijk. Op het scherm trekken prachtige beelden aan mij voorbij. Olifanten, leeuwen, giraffen, zebra’s. In een nog meer dan prachtige omgeving. Groen, bergen, ondergaande zon. Ik ga er helemaal in op.
Het verhaal is bekend. Sterker nog, in mijn studietijd had ik een ouderwetse videoband met The Lion King. Als er zoiets bestaat als grijsdraaien, dan deed ik dat in die tijd. Ik keek die film wel 100 x. Tranen met tuiten, elke keer weer.
Ik heb een topavond
Nu doet het verhaal zelf mij weinig meer, daarvoor ken ik het inmiddels te goed. En toch heb ik een topavond, ik kan niet anders zeggen.
Waarom? De beelden zijn prachtig (zei ik al, maar mag nog wel vaker gezegd), zo realistisch. We kijken hier niet naar een tekenfilm of eerste de beste animatie, maar dit is techniek op en top. Alsof ik zelf daar op die savanne rondloop. Tussen het wildlife, de bloemen, de (modder)poelen. Alleen de geuren ontbreken, maar die kan ik mij er levendig bij voorstellen.
Mijn gedachten dwalen even af naar Sinterklaasavond 2018, toen ik met het gezin naar The Lion King in het Circustheater ging. Ook toen raakte het verhaal zelf mij niet echt, maar die kostuums, hoe uit alle hoeken en gaten van de zaal de spelers al zingend en muziekmakend tevoorschijn kwamen. Weergaloos!
Steeds weer opnieuw hetzelfde verhaal uitbrengen: geniaal
En zo blijkt maar weer dat je met gemak hetzelfde verhaal, hetzelfde concept, steeds weer opnieuw kunt uitbrengen. Net even geavanceerder uitgevoerd. Of net uit een ander perspectief benaderd. Het mooiste uitvergroot, het minst aantrekkelijke eruit. Elke keer weer een stap beter, perfecter, volmaakter.
Zo is er voor ieder een enorme meerwaarde uit te halen: of je het verhaal al kent of dat je er voor de eerste keer mee kennismaakt, dat maakt dan niet meer uit.
Voor de maker is het minstens zo aantrekkelijk: je hoeft niet elke keer het wiel opnieuw uit te vinden, elke keer met een volledig nieuw idee te komen. Dat wat goed is zoals het is, kun je hergebruiken tot in den treure. Je maakt het gewoon elke keer net even iets beter. Voegt er eens een extra dimensie aan toe. Zodat je je klanten nog beter kunt bedienen. Hoe cool is dat?
Voor jouw aanbod geldt niet anders
“Zodat je je klanten nog beter kunt bedienen”, dat dus. Want voor jouw aanbod geldt precies hetzelfde als voor The Lion King. We (ja, ook ik maak mij daar ook wel eens schuldig aan) hebben nogal de neiging om elke keer met een nieuw aanbod te komen: een training, workshop, lezing, webinar, retreat. Met steeds een ander onderwerp. Om maar zo veel mogelijk potentiele klanten aan te spreken. Voor je klant ontzettend verwarrend: Want waar ben jij nou eigenlijk ECHT van? En waar ben jij nou ECHT goed in? En voor jezelf super vermoeiend, want – hoewel het ontwikkelen van iets nieuws ook heel veel energie oplevert – hoe ga je dat in de tijd uitzetten? Wanneer ga je al die verschillende workshops en trainingen geven? En hoe richt je daar je communicatie efficiënt op in?
Zoek naar die rode draad
Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat je aanbod uit maar 1 product mag bestaan en dat je je alleen daarop moet richten. Maar zorg wel dat er een duidelijke rode draad is in je productaanbod. Zodat het geen losse flodders zijn maar een mooi samenhangend geheel vormt.
Een soort van Lion King, van tekenfilm, naar theatershow, naar 3D. Of een Lion King 1, 2 en 3. Zoiets. 😉
Benieuwd trouwens waneer The Lion King 4D en 5D uitkomen (met beweging en geur)…
Hoe je dat doet, zo’n rode draad in je productaanbod? Daarover vertel ik je meer tijdens de workshop Klaar voor de start van vrijdag 13 september bij mij in Voorschoten. Ik neem je 3 uur lang mee in mijn ervaringen, en ik vertel je welke 5 stappen onontbeerlijk zijn als je een goedlopende praktijk neer wilt zetten. Weet je welkom!