“Dik het nog maar een beetje aan. Als mensen zien hoe druk je het hebt, dan willen ze juist bij jou!” Ik voel mij ongemakkelijk, dat past helemaal niet bij mij. Sterker nog, als ik doe wat nu wordt gevraagd, dan maak ik het niet alleen een beetje mooier dan het is, dan lieg ik gewoon. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Het was een goedbedoeld advies van een business coach, jaaaaaaren geleden. Het paste zo niet bij mij. Ik probeerde het even, braaf als ik ben. Maar het voelde vreselijk fout. Ik besloot het advies al snel overboord te gooien. En jeetje, wat ben ik blij dat ik dat heb gedaan.
Verloochen jij jezelf?
Ik ben er ten diepste van overtuigd dat je uiteindelijk door de mand valt als je je verhaal mooier maakt dan het is. En dan is je val diep en hard. Nog even los van het feit dat je jezelf ontzettend verloochent als je denkt het nodig te hebben om jezelf anders voor te doen dan je bent om klanten te krijgen. Dan klopt er toch iets niet?
Het coachvak gaat bij uitstek om de mens. Dus ook om jou als coach. Om dat wat er is. Omdat dat dat wat er is helemaal goed is zoals het is. Dat is waar je mee werkt. Wat je misschien nog verder wilt ontwikkelen, maar in de basis helemaal ok is.
Een rolmodel, in goede en in slechte tijden
Ik geloof ook dat een coach alleen een goede coach kan zijn als hij/zij een rolmodel is. Als je voorleeft wat je je klanten gunt. Als je klant zich aan je kan laven. Dat betekent dat wat je laat zien echt moet zijn. En dan echt in de positieve, maar ook in de kwetsbare zin. Want he, we zijn allemaal mens toch?
Kies dus een manier van werken die bij jou past. Ga geen FB-lives doen als je het echt afschuwelijk vindt en alleen maar zou doen ‘omdat een ander het doet’. Ga geen online cursus ontwikkelen omdat je hebt gehoord dat dat de enige manier is om goed geld te verdienen, terwijl jij juist gaat stralen van het menselijk face-to-face contact. Kies niet voor een training of aanbod omdat dat op dit moment helemaal hot is. Maak keuzes die bij jou passen. En ik garandeer je, dan passen die keuzes ook bij jouw potentiele klant.
Ook ik maakte fouten
En voordat je denkt dat ik het allemaal zo goed weet: ik heb echt wel mijn fouten hierin gemaakt. Ik heb van alles uitgeprobeerd, met samengeknepen billen, omdat ik van iedereen hoorde dat dat de manier was. En als ik terugkijk naar mijn bloopers (ja, die zijn er genoeg) en naar mijn successen, dan zijn mijn successen al die dingen waar ik volledig uit eigen beweging, uit eigen kracht en vol enthousiasme in ging. Niet omdat het hoorde, maar omdat het goed voelde.
Natuurlijk werkt ook dat uiteindelijk alleen maar als je er een goed plan bij maakt: een doel, concrete acties, een planning. Maar zit het in de basis niet lekker bij je, dan kun je nog zo’n mooi businessplan maken… het is verloren moeite… en uiteindelijk val je genadeloos door de mand.
Ik weet wel waar ik voor kies. Jij?
