Wie ben jij nou helemaal?

Definieer je doelgroep: het advies van elke business coach. En ik kan niet anders dan het belang daarvan onderschrijven.

Maar, minstens zo belangrijk is dat je jezelf kent!

Want zeg eens eerlijk, denk jij ook wel eens:

  • Hoe onderscheid ik mij van al die andere coaches?
  • Wat heb ik te bieden?
  • Waarom zouden ze voor mij kiezen?
  • Of al die andere onzekermakende gedachten?

Die ander heeft het helemaal voor elkaar

En, hoe vaak struin jij op het internet de website van je collega’s af. En, hoe onzeker word jij DAARVAN? Want daar zie je prachtige verhalen, ijzersterk aanbod. Die ander heeft het helemaal voor elkaar… En jij?

Dus, geloof mij: jij hebt twee heel belangrijke dingen te doen:

  1. Stop met kijken naar (de websites van) anderen. En
  2. Begin jezelf in kaart te brengen.

Hoe doe je dat, jezelf in kaart brengen?

Het kan ontzettend lastig zijn voor jezelf helder te formuleren wat jou bijzonder maakt. Wat jou een goede kindercoach maakt. Als jij dat lastig vindt, vraag het dan eens aan je omgeving. Vraag je ouders, een zus, een vriendin, een neefje/nichtje, een collega: Hoe zou jij mij omschrijven? Wat maakt mij mij?

En dan wil je concrete dingen horen.

Die niets met je zakelijk leven te maken. Juist heel persoonlijk. Vraag je ouders bijvoorbeeld wat jou kenmerkte als 4-jarige. Wat voor kind was jij? Vraag je vriendin waarom ze jou graag in je omgeving heeft. Vraag anderen wat jou tot een leuke zus, vriendin, tante, etc maakt. Laat ze anekdotes ophalen. Zet dit op papier!

En pas als je zo veel mogelijk op papier hebt staan (schep dus maar lekker op, en vraag de ander zo veel mogelijk uit, hoe ongemakkelijk dat misschien ook is), dan ga je kijken hoe dat jouw werk als (kinder)coach beïnvloedt. Laat je verrassen! En daar heb je het antwoord op die vragen: DAT is wat jou onderscheidt van andere coaches, wat jij te bieden hebt, waarom ze voor JOU kiezen. Hoe cool is dat!